در این تحقیق به بررسی رابطة هوش و خلاقیت و همچنین مقایسة بهرة هوشی و خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر پرداخته شده است.
جامعه آماری ما در این تحقیق دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اسلامشهر میباشد.
حجم نمونه ما در این تحقیق 100 نفر میباشد که از این 100نفر پسر 50 نفر و 50 دختر میباشند.
و جهت انتخاب نمونهها از نمونهگیری خوشهای استفاده شده است.
در این پژوهش از آزمونهای ریون برای سنجش هوش و آزمون خلاقیت تورنس جهت سنجش خلاقیت دانشآموزان مقطع دبیرستانهای شهرستان اسلامشهر استفاده گردیده است.
در این پژوهش چهار فرضیه مطرح گردیده است.
1- بین
میزان بهرة هوشی و خلاقیت دانشآموزان پسر همبستگی وجود دارد. نتایج تحیق
حاضر نشان میدهد که ضریب همبستگی محاسبه شده بین بهرة هوشی و خلاقیت
دانشآموزان پسر (43%) که در سطح (1%) میباشد، معنادار میباشد.
2-
بین میزان بهرة هوشی و خلاقیت دانشآموزان دختر همبستگی وجود دارد. نتایج
تحقیق حاضر نشان میدهد که ضریب همبستگی محاسبه شده بین میزان بهرة هوشی و
خلاقیت دانش آموزان دفتر (9%) که در سطح (1%) میباشد، معنادار است.
3-
بین میزان بهرة هوشی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. نتایج تحقیق
حاضر نشان میدهد که t محاسبه شده میزان بهره هوشی دانش آموزان دختر و
پسر (575/0) در سطح (5/0) معنادار نیست، یعنی بین آنها تفاوت معناداری وجود
ندارد.
4-
بین میزان خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. نتایج تحقیق
حاضر نشان میدهد که t محاسبه شده میزان خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر
(08/2) در سطح (5/0) معنادار میباشد.