فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: docx تعداد صفحات: 105 حجم فایل: 3580 کیلوبایت قیمت: 27500 تومان
توضیحات: پایان نامه رشته معماری با موضوع طراحی فرهنگسرا، در قالب فایل word و در حجم 105 صفحه.
بخشی از متن: زندگی صنعتی با شکاف عمیقی که در ساختار اجتماعی سنتی ایجاد کرد، مناسک را از میان برد، فعالیتها را تفکیک کرد و زندگی شهری به کار و وقت آزاد تقسیم شد. فعالیتهای اوقات با در نظر گرفتن کلیت جامعه شهری به دو گروه انفرادی و اجتماعی تقسیم شد، فضاهای شهری تعریف کالبدی مکان وقوع رویدادهای گروه دوم است. فضاهای شهری باید بتواند گروههای پراکنده و هم مقصد را به گونهای منسجم سازمان دهد و از طرف دیگر برای افراد حاضر در جمع نیز امکان بهرهوری خاصی را فراهم آورد. این فضاهای شهری باید از دیگر فضاها و بافتهای اطراف به گونهای کاملاً مشخص متمایز باشد. فرهنگسراها، فضاهای جدید شهری هستند که در استحکام پیوندهای ملی و مذهبی جامعه بسیار مؤثرند. نگاه سنتی ما به فعالیتهای فرهنگی باعث غفلت در درک این فضاهای جدید شهری شده است.
فهرست مطالب: فصل اول : مقدمه فصل دوم : اهمّیّت و ضرورت اجتماعی نگاهی به نمونه ای از فرهنگسراها مانند فرهنگسرای خاوران فصل سوم : شناخت بستر طرح الف) موقعیت شهر آبیک و ارتباط آن با منطقه/ توسعه کالبدی/ نیازهای کالبدی/ توجه به عوامل جغرافیائی، اقتصادی، عوامل کالبدی/ توجه به تحولات توسعه شهری که بر مبنای طرحهای قبلی مقدمات آن انجام گرفته است) ب) ساختار شهر ج) اهداف عملیاتی د) بافت شهر هـ) شبکه ارتباطی ط) وضعیت توپوگرافی و شیببندی شهر فصل چهارم: عوامل مؤثر در برنامه ریزی فرهنگسرا الف) موقعیت فرهنگی و استراتژیک ب) دوشخصیتی بودن فرهنگسرا ج) امکانات و محدودیتهای طرح د) ماهیت و کیفیت برنامه هـ) تنوع مخاطبان و اقشار تحت پوشش فصل پنجم: برنامه ریزی فیزیکی و جزء فضاها فصل ششم: نکاتی در مورد طراحی و اقلیم الف) طراحی/ تعریف علوم رفتاری/ موضوع طراحی/ ماهیت مسائل طراحی/ مدلی برای مرحله شناخت رویه طراحی/ عدم قطعیت در برنامهریزی معماری/ طراحی کردن و مرحله طراحی/ استفاده از اصول و استاندارها در ابداع فرم/ مفاهیم بنیادین محیط و رفتار انسان) ب) محیط/ محیط فرهنگی/ محیط ساخته شده/ فرآیند بنیادین رفتار انسان/ مفاهیم بنیادین رابطه انسان و محیط ساخته شده/ ادراک قابلیتهای محیط / جلب توجه به قابلیتهای محیط پ) چرا ساختمانها شناخته میشوند/ زیبا شناسی فرمی/ اصول ترکیب/ نظم و بینظمی/ تنش/ آرامش/ نظریه گشتالت بیان در معماری) فصل هفتم : مطالعه یک نمونه فضای فرهنگی موجود الف) اهداف طراحی اکوستیکی ب) وضوح صدای بازیگر پ) افزایش انرژی صدای بازیگر/ پژواک/ یکنواختی امواج صوتی) ج) سالن نمایش و گالری ها/ موزه/ برنامه ریزی طرح موزه/ نورپردازی موزه/ کف و بام/ پنجره ها و درب/ دیوار و کف/ کتابخانه/ تعریف اصطلاحات) فصل هشتم : معرفی چند مرکز داخلی و خارجی (نمونههای خارجی/ مرکز فرهنگی شوناندای/ مرکز فرهنگی سومیدا – ژاپن) فصل نهم: مبانی نظری سنت/ اصالت ماهیت – اصالت وجود/ مراتب وجودی انسان (خیال)/ نشانه/ حیرانی – پریشانی/ فرم ، زمان ، نمادگرائی ، نقاط دید متعدد/ نقاط دید متعدد/ فضا) فصل دهم : تدوین ایدههای طراحی تجزیه و تحلیل و توجیه فضائی عملکردها فصل یازدهم : سینماها سینما برای بیش از 2000 نفر/ سینما تا 2000 نفر/ سقف/ شیب رامپ یا شیبدار/ پلکانهای اصلی/ پهنای پلکان/ درها/ پنجرهها/ میلههای دزدگیر/ ادیتوریم/ رختکنها/ اطاق پروژکتور/ گرمسازی/ سینمای ایران /گرمسازی الکتریکی/ دریچه صداگیر/ کاهش صوت صدای ایجاد شده توسط هوا به وسیله دیوارها/ ارزش عایق صوتی کفها) منابع و مآخذ