پژوهش حاضر با هدف پیش¬ بینی اضطراب امتحان از روی متغیر¬های خلاقیت و تفکر انتقادی بود.جامعه آماری این پژوهش شامل دانش¬آموزان دبیرستانی شهر شهرکرد بودکه در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 150 دانش¬آموز انتخاب و پرسشنامه¬ها بین آنها توزیع گردید. برای جمع¬آوری اطلاعات ازپرسشنامه¬های سنجش خلاقیت عابدی، تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و اضطراب امتحان اشپیل برگر استفاده شد. برای تحلیل آماری دادها از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و همزمان استفاده شد . نتایج نشان داد که بین مؤلفه¬های استدلال قیاسی و استنباط تفکر انتقادی با اضطراب امتحان رابطه¬ی معکوس و معناداری وجود دارد و بین مؤلفه¬ی انعطاف پذیری خلاقیت و اضطراب امتحان رابطه¬ای معنی دار وجود دارد.